Home > Cursusaanbod > Media / advisering > Mediatraining

Mediatraining

Steeds vaker gaat in de media de aandacht uit naar ons vakgebied, cultureel erfgoed. Iets waarmee we allemaal erg blij zijn. Om hier het maximale uit te kunnen halen, is het belangrijk dat we op een effectieve manier in de media optreden, we gaan werken met mediaboodschappen, meer controle krijgen over interviews en onszelf bewust worden van valkuilen bij mediaoptredens. Om dit te bewerkstelligen, heeft PASTA een mediatraining laten ontwikkelen met als uitgangspunten het beter benutten van kansen in interviews en het verkrijgen van inzicht in de eigen actiepunten hiervoor. 

Programma
 
De training bestaat uit een 1-op-1 assessment (niet plenair). Een praktische en persoonlijke interviewoefening die direct laat zien wat er van een ‘woordvoerder’ wordt verwacht en waar tijdens de training aan moet worden gewerkt. Na deze individuele start wordt er verder plenair en in workshops gewerkt. De op video opgenomen interviews worden geanalyseerd en van commentaar voorzien door de mediatrainers. Aan de hand daarvan wordt per deelnemer vastgesteld wat de actiepunten zijn tijdens de training en dus tijdens de vervolginterviews. Dit zijn korte interviews waarbij wordt gewerkt met onder meer regie nemen, communiceren van een voorbereide mediaboodschap, hoe te handelen bij onderbreking, en het zelfstandig afronden van een vraaggesprek met een slotstatement. Er kan in de training worden geoefend met verschillende interviewsettings (tv, radio, krant, live in de uitzending).
 
In onze mediatraining staat voorop dat er in een veilige omgeving vooral praktisch wordt geoefend in het ontwikkelen van vaardigheden voor media-interviews. Theorie is er ter ondersteuning en is gericht op direct toepasbare en praktische tips. In de presentatie hiervan laten we videovoorbeelden zien van goed en slecht mediaoptreden. De training wordt afgesloten met het vaststellen per deelnemer van de persoonlijke actiepunten voor mediaoptreden en eventuele vervolgstappen die nodig zijn om het geleerde te borgen.
 
Referenties
"Ontzettend nuttig en heel prettig voor volgende interviews." 
"Het is een belangrijke aanvulling voor iedere archeoloog. Je leert je verhaal te vertellen."
"Erg leuk en innovatief." 
 
Praktische informatie
 
Cursusdata:
- 14 december 2018
- 25 januari 2019
- 1 en 15 februari 2019
- 15 en 29 maart 2019
- 18 en 26 april 2019
- 10 en 24 mei 2019
- 7 en 28 juni 2019
- 5 en 11 juli 2019
- 6 en 27 september 2019
- 11 en 25 oktober 2019
- 8 en 22 november 2019
- 13 en 20 december 2019
 
Studielast:
1 contactdag
 
Cursustijden:
Ontvangst 09.00 - 09.30 uur
Cursusdag 09.30 - 17.00 uur
 
Docenten:
Hoofdtrainer is Leo de Later. Hij studeerde politicologie en bestuurskunde en werkte meer dan 25 jaar in de nieuwsjournalistiek. Eerst voor de radio en daarna voor tv. Zijn media-ervaring komt goed van pas in de advisering over presentatie en mediaoptreden. Inmiddels heeft hij ook meer dan 15 jaar ervaring met het verzorgen van mediatrainingen.
Tweede trainer is Dirk Boelhouwer. Hij studeerde rechten en werkte jarenlang als algemeen verslaggever en presentator voor een lokale tv-zender. Als politiek verslaggever legde hij het vuur na aan de schenen van burgemeesters, wethouders en woordvoerders. Vanuit zijn expertise kan hij goed adviseren over de werkwijze van lokale journalistiek en de impact van beeld.
 
Doelgroep:
Archeologen die aan hun mediaoptreden willen werken
 
Doel: 
Het beter benutten van kansen in interviews en het verkrijgen van inzicht in eigen actiepunten hiervoor
 
Kennisniveau:
HBO werk- en denkniveau
 
Studiematerialen:
Hand-out van de presentatie, een formulier waarop de eigen valkuilen en actiepunten vastgelegd kunnen worden en de algemene tips voor mediaoptreden
 
Locatie:
Panamalaan 1F, 1019 AS Amsterdam
 
Aantal deelnemers:
Minimaal 1 en maximaal 8 deelnemers
 
Kosten:
De kosten bedragen € 550,- per persoon (1 dag), exclusief BTW.